Máte sedavé zaměstnání? Jak předejít bolestem?

V dnešní době trpí bolestni zad a krční páteře velké procento lidí, nejčastěji jsou to ti lidé, kteří mají sedavé zaměstnání. Víte, že u počítače bychom neměli trávit více než šest hodin denně?

Mnoho z nás u něj ale sedí podstatně déle. Nejhorší je, když při sezení nedodržujeme správnou polohu nebo si nedáváme přestávky. Jak si protáhnout záda i v kanceláři – a tím zmírnit riziko poškození svalů?

Posaďte se správně

Dodržování správné polohy při sezení u počítače by mělo být základem.

  • Záleží na tom, jakou máte židli, jak si ji nastavíte, ale i na tom, jak daleko máte monitor počítače nebo myš.
  • Nohy by měly být vždy na zemi, nikdy si neusnadňujte dlouhé sezení tím, že si nohy budete opírat o stoličku.
  • Páteř by měla být v rovné a napřímené poloze, pozor na hrbení. Co může být zpočátku docela pohodlné, to se později ukáže jako velmi nepohodlné, a navíc vás to může ohrožovat na zdraví.

Obecně se ví, že lidské tělo není uzpůsobeno delšímu sezení, naopak měli bychom se co nejčastěji přirozeně pohybovat. Při práci u počítače to ale jde jen stěží. Mnoho lidí, kteří mají sedavé zaměstnání, začnou trpět i jinými nemoci, než jen bolestmi zad a krční páteře. Kromě toho, že se mohou nevratně poškodit svaly, hrozí i riziko vysokého krevního tlaku nebo obezita.

Najděte si čas na pohyb

Čas na pohyb bychom si měli vždy najít, ať už je to čas po práci nebo během ní. I u počítače je totiž vhodné dělat si pravidelné krátké pauzy, během těch je dobré protáhnout svalstvo anebo změnit polohu. Pokud můžete, pořiďte si gymnastický míč a na něj se občas během dne posaďte, bude vás více nutit sedět přirozeně rovně, navíc se protáhnete a bude se vám i lépe pracovat.

Zdroj foto: Roman Samborskyi / Shutterstock.com

Dokonce už existují i speciálně nastavitelné a polohovatelné stoly, které jsou určeny k tomu, abyste část pracovní doby mohli pracovat ve stoje. Může to znít nepohodlně, ale není. Naopak je to velmi vítaná změna.

Procvičte se!

Zkuste si každou hodinu během práce udělat pár minut času a začněte provádět velmi rychlé a snadné cviky, díky kterým si procvičíte záda a krční páteř. Klidně si k tomuto účelu nastavte budík, abyste nezapomněli. Přitom ani nemusíte od stolu vstávat.

Krční páteř si nejlépe procvičíte tak, že se usadíte pohodlně na židli a uvolníte se. Ruce si následně položte na opěrky židle a hlavou si opatrně udělejte deset půlkruhů vždy od jednoho ramene ke druhému a zpátky. Hlava by přitom měla být v předklonu a dech by měl být pravidelný a hluboký.

Při sezení trpí také svalstvo mezi lopatkami, to si můžete společně s krkem protáhnout tak, že se posadíte rovně a ruce si spojíte vzadu u zátylku. Hlavou pak tlačte proti dlaním, v této pozici se snažte vydržet asi pět vteřin a zase povolte. Opakovat cvik můžete klidně pětkrát až desetkrát.

Účinnou prevencí proti bolestem zad je především pravidelný pohyb, zkuste si najít čas a zapište se na lekce jógy nebo si choďte zaplavat. Jakýkoliv pohyb se počítá a eliminuje riziko bolestí zad.

Zdroj: tonerpartner.cz, eshop.alfafit.cz

Zanechte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.