Bulgur – surovina, která se stále častěji dostává do našich kuchyní

0
526
Zdroj foto: Sokor Space / Shutterstock.com

Bulgur je celozrnná nalámaná pšenice a v posledních letech v naší kuchyni vcelku usadil. Díky jeho nutričním hodnotám a lehké stravitelnosti je dobré ho využívat při redukci váhy. Bulgur je bohatý na všechny důležité prvky, jimiž se zlepšuje metabolismus: obsahuje hodně vlákniny, má mnoho vitamínů a minerálů. Má nižší glykemický index než rýže. Také obsahuje mnohem více bílkovin.

Výroba bulguru je docela náročná: nejdřív se pšenice namočí a vypere, po tomto procesu se zrna suší a následně drtí na menší kousíčky, které se pak přes síta třídí. I přes jeho složitou výrobu se hodně využívá v kuchyních celého světa.

Využití bulguru

Bulgur je nejrozšířenější v arabských státech a kolem Středozemního moře. Nejčastěji se podává je jako příloha k masu či k zeleninovým jídlům a přidává se do salátů. V české kuchyni se využívá například do nádivek a jako náhrada rýže. Jeho spotřeba ale zdaleka není tak vysoká, jako tomu je v případě rýže. A to je škoda, bulgur a jeho výživové hodnoty si zastoupení v našem jídelníčku rozhodně zaslouží. Zkuste si třeba udělat libanonský tabouleh.

Příprava tabouleh, salátu z bulguru

Libanonský salát, kde je hlavní surovinou bulgur, je rozšířený po celém světě. Může se podávat jako předkrm, hlavní jídlo nebo jako příloha například ke grilovanému masu.

Suroviny:

  • 100 g bulguru
  • šťáva z jednoho citronu
  • červená cibule
  • svazek jarní cibulky
  • 1 salátová okurka
  • svazek petrželové natě
  • 1 kg rajčat
  • hrst čerstvé máty
  • lžička římského kmínu
  • sůl, pepř
  • 100 ml extra panenského olivového oleje
  • citronová kůra
Zdroj foto: sweet marshmallow / Shutterstock.com

Postup:

Bulgur uvaříme podle návodu s citronovou šťávou. Okurku společně s rajčaty a jarní cibulkou nakrájíme nadrobno a dáme do mísy. Červenou cibuli oloupeme a nakrájíme najemno, poté ji přidáme do mísy k ostatní zelenině. Zvlášť v misce připravíme zálivku. Smícháme olivový olej, citronovou šťávu, drcený římský kmín, sůl, pepř, citronovou kůru. Hotový uvařený bulgur necháme okapat, přidáme do misky k zelenině a pořádně promícháme.

Nasekáme najemno mátu a petrželovou nať. Bylinky a připravenou zálivku smícháme v míse s ostatními ingrediencemi. Hotový tabouleh nechte alespoň dvě hodinky vychladit, aby se chutě krásně spojily. 

ZANECHTE ODPOVĚĎ

Zadejte prosím svůj komentář!
Prosím, sem zadejte své jméno