Dobrá kondice je základ pevného zdraví – jak se do ní dostat a udržet si ji?

0
180
Zdroj foto: lzf / Shutterstock.com

Zjistili jste, že vaše kondice není vůbec v takové kvalitě, jak jste si představovali? Chvíli jste necvičili, dali si po obědě šlofíka a neděli namísto procházky strávili u filmů? O fyzickou kondici je nutné pečovat a věnovat se jí, jinak bude upadat. A vás může unavit i obyčejná chůze do schodů. Rozhodli jste se zatočit s leností a dostat se zpět do fyzické kondice? Jak na to? A jak si ji následně udržet?

Kombinujte pohyb a zdravou stravu

Bez této efektivní kombinace to nepůjde. Sport a pohyb vám půjde lépe, budete mít dostatek energie, když bude vaše strava pestrá, lehká a vyvážená. Zároveň není žádoucí být v posilovně denně ráno a večer. Motivace je fajn, ale spousta lidí na začátku udělá tu chybu, že vše vyžene do extrému a tělo se po chvíli začne bránit. Vše vás bude bolet, můžete dostat svalovou horečku a rekonvalescence bude delší. Do dalšího cvičení se vám moc nebude chtít, protože víte, že to bude bolet. Raději střídmě a opatrně. Pravidelnost a vyváženost jsou základními stavebními kameny.

Pestrá strava

Namísto tří větších jídel si dejte denně pět menších porcí. Tělo tak bude mít přísun jídla pravidelně a nebude mít pocit hladu. Když máte hlad, většinou sáhnete po rafinovaných cukrech a zpracovaných potravinách, které rychle, ale na chvíli zaženou hlad. Před spaním si dejte lehčí jídla, vynechejte cukry, sladkosti a tuky. Ovoce a zelenina by měli hrát prim, k tomu kvalitní bílkoviny (maso, vejce, ryby), luštěniny, zdravé sacharidy (přílohy). Důležité je také věnovat pozornost pravidelnému pitnému režimu. Voda hydratuje tělo, čistí jej a poskytuje mu energii.

Jak se dostat do formy?

Nebude to jednoduché, počítejte s tím, že to nebude trvat pár dní. Přesto existuje pár rad a tipů, jak se k lepší fyzické kondici propracovat rychleji. Jak docílit lepší fyzické kondice? Co udělat pro to, abyste si vybudovanou kondici udrželi?

Každodenní pohyb

Nesportovali jste delší dobu? Pak počítejte s tím, že to nebude jednoduché. Nezvolte rychlé a ostré tempo, svou kondici zlepšujte postupně. Nesportovní jedinci by měli do svého života zařadit pohyb obden. Pohybem nemyslíme nutně jen běh, jízda na kole, pocení ve fitness centru a podobně. Jděte na procházku do lesa, vyřiďte ve městě pochůzky, ale nepoužijte k tomu městskou dopravu ani auto, jděte pěšky po schodech, choďte pěšky do práce, pokud to jde. I tyto drobnosti, spolu se cvičením vám pomohou.

Ordinujte si odpočinek

Podobně pracují také vrcholoví sportovci, ani oni nezapomínají na odpočinek a klidové fáze. Není-li vaše fyzická kondice dobrá, pak cvičte nebo choďte obden a další dny odpočívejte.

Ranní protažení

Neudělá tu největší službu vaší kondici, ale přeci jen je to pohyb. Navíc pohyb, který rozpohybuje vás a vaše tělo po noci, kdy jste nabírali energii. Tělo může být po ránu ztuhlé a nepoddajné. Protažením ho nabudíte a budete mít více energie. A co cvičit? Klidně cviky na protažení, pár pozic z jógy nebo cokoliv, co vám je příjemné.

Kombinujte silové a vytrvalostní cviky

Silové cvičení vám pomáhá budovat svalovou hmotu, vytrvalostní se pere s tukovou zásobou a napomáhá vytrvalosti. Ideální je samozřejmě kombinace obou druhů cvičení. K tomu přidejte zdravou stravu, aby měly svaly z čeho růst.

Zdroj foto: panophotograph / Shutterstock.com

Chůze

Nevymýšlejte žádné složité cvičení, nemusíte kupovat drahé pomocníky či platit permanentku na cvičení, o kterém nevíte, zda vás bude bavit. Stačí se jen obléknout a vyjít ven. Chůze je tělu nejpřirozenější pohyb, proto se uvádí jako dobrý start. Regulujete zde rychlost, délku trasy i míru intenzity. Navíc si k chůzi můžete pustit hudbu, podcasty, jít na procházku se psem, s druhými členy rodiny nebo sami a krásně si vyčistit hlavu.

Vybírejte aktivity, které vás baví

Nejste příznivci jízdy na kole? Nebaví vás běh? Taky je dělat nemusíte. Vybírejte takový pohyb, který je pro vás příjemný. Jděte na jógu, tančete, cvičte doma, v posilovně, jezděte na rotopedu, choďte plavat. Je to jen a pouze na vás. Důležité pro kondici je, aby vás pohyb bavil. Pak se na něj budete vždy těšit.

ZANECHTE ODPOVĚĎ

Zadejte prosím svůj komentář!
Prosím, sem zadejte své jméno