Jak snížit cholesterol? Jde to i bez léků

0
414
Zdroj foto: Yulia Furman / Shutterstock.com

Více než polovina z nás má problémy s vysokým cholesterolem, ale spousta lidí o tom ani neví. Přitom hladinu cholesterolu můžeme snadno upravovat, a to i přírodní cestou a bez léků.

Stačí správně jíst, dodržovat určitá pravidla a pravidelně se hýbat. Nezadělávejte si na zbytečné obtíže a chovejte se ke svému tělu s úctou. Vrátí se vám to.

Co je cholesterol a co nám s tělem udělá, když je ho moc

Cholesterol je látka, která má tukovou povahu. Pro naše tělo je nepostradatelná, je totiž součástí každé buňky v těle, jde o základní stavební jednotku nervů a mozkových buněk, zapotřebí je také při tvorbě hormonů. Zčásti si jej tělo vyrábí samo, jinak ho ale přijímáme ze své potravy. Zdravý organismus člověka je schopen udržovat cholesterol ve správném poměru v krvi a trávicím systému.

Jestliže je ho ale v těle příliš, začíná se usazovat na cévách. To vede k postupnému zužování a ucpávání cév. Jenže to je pro člověka hodně nebezpečné. Každý orgán, který poškozená céva vyživuje, pak může postupně odumírat.

Jak si cholesterol někdy nevědomky sami zvyšujeme

Mnoho lidí tahle tematika nezajímá nebo jí nepřikládají velkou váhu. Hladinu cholesterolu si ale my sami často zvyšujeme a tím se ničíme, často zcela zbytečně. Ke zvyšování hladiny cholesterolu dochází zejména nevhodnou a tučnou stravou, nebezpečné jsou především potraviny bohaté na živočišné tuky. Ke zvyšování ale může vést i nadváha či obezita člověka, kouření, nadměrné pití alkoholu nebo cukrovka. Na problém si zaděláváme i v případě, že se málo hýbeme anebo to máme jednoduše dědičně dané.

Zdroj foto: Goran Bogicevic / Shutterstock.com

Pomoci si můžete i bez léků

Na vysoký cholesterol se předepisují léky, těch existuje celá řada. Ovšem všichni víme, že žádné dlouhodobě užívané léky nejsou pro náš organismus to nejlepší řešení. Vždy je nejlepším řešením přírodní léčba a přírodní cestou můžete snížit i cholesterol. Jak na to?

Zvolte správnou stravu

Ano, skutečně platí rčení, že jsme to, co jíme. V boji s cholesterolem je podstatná skladba jídelníčku – omezte nezdravé tuky, místo toho do jídelníčku zařaďte potraviny bohaté na omega-3 mastné kyseliny a důležitá je také vláknina. V praxi to znamená, že byste měli jíst hodně ryb, oříšků a samozřejmě i ovoce a zeleniny. A jaké potraviny konkrétně jsou nejlepší?

Ovesné vločky

Pokud máte problémy s cholesterolem, začněte své ráno porcí ovesných vloček, ty totiž dokážou hladinu cholesterolu snížit o více než pět procent jen za několik týdnů. Oves totiž obsahuje betaglukan. Tato látka umí do sebe cholesterol pohltit a tělo jej pak přirozenou cestou vyloučí ven.

Ryby – a nejlépe ty tučné

Když se řekne zdravá strava, každý odborník zmíní především omega-3 mastné kyseliny. Ty se přirozeně dají nejvíce získat právě z ryb, tedy těch tučnějších. Preventivně se budete chránit také proti srdečním chorobám a dalším běžným nemocem. Ryby na svůj jídelníček zařaďte dvakrát týdně, nejlepší je losos.

Oříšky a zelená zelenina

Pokud máte na něco chuť, nesahejte po sladkém, sušenkách nebo smažených brambůrkách – dejte si raději hrstku oříšků. Nejvhodnější jsou vlašské ořechy, kešu oříšky a mandle. Ale pozor, s množstvím to nepřehánějte. Ořechy jsou dost tučné, takže jedna hrstka denně je ideální množství, které vám neublíží, ale naopak prospěje.

Do jídelníčku také zařaďte luštěniny – zejména fazole a listovou zeleninu – v tomto případě je králem špenát. Zelená listová zelenina i luštěniny vám také pomohou snížit cholesterol.

Zdroj foto: Natalia Lisovskaya / Shutterstock.com

Důležitý je i pohyb

Už víte, co byste měli jíst, ale jen to mnohdy nestačí. Důležitý je také pohyb. Fyzická aktivita je lékem na mnohé neduhy, cholesterol není výjimkou. Důležitá je pravidelnost, pohyb berte jako součást života. Snažte se alespoň chodit pěšky, nevyužívat výtahy a hýbejte se vždy, když je to možné. Pokud nejste vyloženě sportovní typ, jen těžko vás někdo donutí jít do lesa pětkrát týdně běhat. Ale každý krok navíc se počítá, nebuďte líní, vstaňte občas od televize a jděte na procházku.

Snížit cholesterol pak můžete i tím, že omezíte konzumaci alkoholu a cigaret. Jestliže vás trápí nějaké to kilo navíc, budete muset zhubnout. Uvidíte, jak se vám cholesterol upraví. Tak do toho!

ZANECHTE ODPOVĚĎ

Zadejte prosím svůj komentář!
Prosím, sem zadejte své jméno