Gumové pásy i stavební pneumatiky mají široké využití

S gumou se svět potkává téměř v každém odvětví průmyslu. Dá se říct, že se bez ní dá obejít jen těžce, protože je součástí automatizované výroby téměř každého dopravníku. Gumové pásy jsou navíc spjaty nejen s tímto účelem, ale využití mají i u těžké stavební techniky, podobně jako stavební pneumatiky. Ty navíc po době své životnosti mohou posloužit jako výborná druhotní surovina. 

Gumové pásy pro různé stroje

Gumové pásy mají víc než široké spektrum použití. Ve stavebnictví jsou téměř nepostradatelné, často jsou vidět zejména na technice jako například mini rýpadla či smykem řízené nakladače, traktory a podobně. Na trhu je k dostání několik desítek druhů pásů podle určení. Liší se šířkou a počtem a roztečí článků. 

Na rozdíl od ocelových pásů jsou ty gumové náchylnější na mechanické poškození. Jejich životnost ovlivňuje zejména náročnost terénu, v kterém jsou používány, ale také správné napnutí, pravidelná údržba a způsob jízdy. Při poškození je nutné gumový pás vyměnit, jinak nebude schopen zajistit dostatečný přenos pracovní síly stroje a ztíží se také jeho ovládání. V neposlední řadě může poškozený gumový pás způsobit nadměrné opotřebení dalších součástí stroje, zejména podvozkových částí, čímž se neúměrně zvýší případné náklady na opravu. 

Materiály, které něco vydrží

Ač se gumové pásy nemohou životností a odolností rovnat ocelovým alternativám, mají bezpochyby mnoho vlastností, které je staví do konkurenceschopné pozice. Mezi ty nejvýraznější patří nízká hlučnost, možnost provozu na běžných komunikacích bez poškození a taktéž vysoká odolnost vůči vibracím, díky které je i manipulace s technikou mnohem komfortnější. 

Vyrábí se ze speciální otěruvzdorné pryžové směsi s podílem přírodního kaučuku se speciální vrstvou proti UV záření. Uvnitř pásu je také nepřerušované pozinkované lano a kované ocelové články. Vyznačuje se vysokou váhou a robustností, a je opatřen technologií, které zabraňuje natáhnutí lana při práci. 

Zdroj foto: Timofeev Vladimir / Shutterstock.com

Stavební pneumatiky pro malé i velké stroje

Stavební pneumatiky jsou podobně jako pásy určené především pro velké stavební mechanismy a stroje, které nacházejí využití nejen ve stavebnictví, ale také v polnohospodářství. Traktory, kombajny, UNC, teleskopické nakladače a nejrůznější stavební stroje. Stavební pneumatiky se vyznačují velice vysokou odolností, pevností a trakcí. Mají zpevněnou patku, a díky mohutným bočnicím také minimální riziko průrazu. Podle určení se stavební pneumatiky využívají pro stavební či manipulační techniku, bagry, gejdry a válce, ale i pro nejrůznější zemědělské a agro stroje. Liší se dezénem a celkovým profilem. 

Kam s pneumatikami, když doslouží? 

Většina výrobců pneumatik nemá problém se zpětným odkupem. Ovšem s opotřebovanými stavebními pneumatikami lze naložit i jinak. Slyšeli jste už o projektu Earthships? Je to stavba zhotovená především z pneumatik, ale i dalších přísad, přičemž vše dohromady pojí hlína. 

Zatímco některé z těchto staveb jsou jen demonstrací upotřebení těžce recyklovatelných materiálů, jiné poskytují luxusní bydlení. Výsledný dům je naprosto soběstačný – nezávislý na dodávkách plynu, energie, a dokonce i vody. Autorem tohoto netradičního konceptu je architekt Michael Reynolds. „Zemělodě“ staví po celém světě již 30 let. 

Stavební pneumatiky jako druhotná surovina

Výše zmíněný koncept je tak troch extrém, i když nesporně zajímavý. Pozitivním paradoxem v oblasti stavebních pneumatik je fakt, že výborně slouží jako druhotná surovina, tudíž nemusí skončit jako neekologický odpad. Recykláty mohou při správném použití nahrazovat přírodní kamenivo, případně posloužit při stabilizaci zemních konstrukcí jako vhodná alternativa jiných materiálů. 

Jejich optimálním využitím dochází nejen k šetření jiných zdrojů, ale i ke zlepšení funkčních vlastností staveb nebo výrobků.

Mohlo by se Vám také líbit
Zanechte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.