Work life balance – o co jde a jak si jej udržet?

Work life balance je v poslední době hodně skloňovaný pojem, který možná na první pohled vypadá jednoduše, no udržet si jej a žít podle něj nemusí jít ihned a každému. Je však důležitý pro život každého z nás. Doba nás nutí hodně pracovat, často si dáváte mety, kterých chcete v práci dosáhnout. Povýšení, zvýšení platu, nabírání zkušeností, které poté zúročíte na lepší pozici. Jak si takový work life balance udržet?

O co se jedná?

Rovnováhu mnoho lidí velmi těžko hledá, v práci tráví minimálně osm, někdy i deset a více hodin. Berou si ji také domů a domluvené akce s rodinou, partnerem nebo kamarády odsunují „na příště“. Je-li takových příště více, pak to přestane bavit nejen kamarády a rodinu, ale také partnera či partnerku. Lidé často práci upřednostňují před osobním životem a snaží se práci a svůj vlastní život oddělovat. Přijdete-li z práce naštvaní, zavřením domovních dveří se vám nálada nezmění. Práce vám generuje měsíc co měsíc mzdu, která pokrývá vaše každodenní potřeby. Kolegové z práce se občas chtějí sejít, aby se utužil kolektiv, o práci mluvíte s partnerem nebo rodinou. Lze dosáhnout rovnováhy v pracovním a osobním životě?

Určete si životní priority

Čas je věc, která plyne každému stejně. A je jen a pouze na nás samotných, jak s ním naložíme. Stanovením priorit a následný time management je jedním z klíčů, jak nebýt v práci dlouhé hodiny navíc a dostat se také k rodině, koníčkům nebo odpočinku. Podívejte se detailněji na svou práci a pracovní smlouvu. Jak ji máte nastavenou? Netrávíte v práci čas navíc proto, že přijdete až po deváté a první hodinu proberete s kolegy všechno, co se událo?

Neděláte práci i za kolegy? Máte práce hodně? Důležité je sebekriticky se podívat na svůj pracovní čas a zhodnotit, zda by nešel lépe a úsporněji zajistit. Pokud i tak zjistíte, že práci nestíháte a máte ji hodně, nebojte se říct nadřízenému, že je toho na vás moc a potřebujete posilu, třeba na zkrácený úvazek.

Zdroj foto: ARTFULLY PHOTOGRAPHER / Shutterstock.com

Co děláte doma?

Po příchodu domů, co uděláte? Jdete si sednout k počítači a znovu pracujete? Nebo se věnujete rodině, vaříte, pečujete o děti a domácnost? Začíná vám po návratu z práce takzvaná „druhá šichta“ doma? V zaměstnání práci delegujete, nikdo nedělá všechno, každý má svůj úkol. A podobně by to mělo fungovat i doma. Děti se mohou podílet drobnými pracemi na chodu domácnosti a váš partner by také měl přiložit ruku k dílu. Když se práce rozdělí, budete mít víc času na sebe a rodinu.

Nastavení mysli

Každý vidí work life balance jinak. Nezadaní obecně mohou v práci trávit více času, protože na ně doma děti nebo rodina nečekají. Ovšem i oni mají kamarády, koníčky, partnera a rodinu. Zamyslete se, kolik času chcete a můžete věnovat práci a kolik osobnímu životu. A následně se podívejte na aktuální stav. Kolik momentálně věnujete práci a kolik soukromému životu?

Nezapomínejte na sebe

Work life balance neznamená, že svůj čas dělíte mezi práci a soukromý život, ve kterém má přednost domácnost a rodina. Důležití jste také vy sami. Odpočinek, sport, koníčky, to jsou věci, na které nezapomínejte.

Pozor na multitasking

I když to vypadá jako super věc, produktivnější kvůli ní nebudete. Přeskakování z jedné věci na druhou vás ve výsledku bude stát ještě víc času. Stanovte si cíl. Věnujte hodinu pracovní doby vyřizování e-mailů, poté přistupte k práci, kterou opět rozdělte do několika úseků. Budete tak mít lépe organizovaný čas a multitaskingu se vyhnete.

Zanechte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.