Zrušený nebo zpožděný let? Uplatněte svá práva
Dnes a denně se na všech letištích světa odbaví desítky milionů cestujících. Letecká doprava je jednou ze sfér, kde musí vše šlapat jako švýcarské hodinky, protože jen když je letadlo ve vzduchu, tak vydělává.
Ovšem i tady občas dochází k větším či menším kolapsům, které mají za následek zpoždění, v horším případě i zrušení letu. Pokud se vám něco takového stane, neváhejte a využijte všechna svá práva. Ta vám ve finále mohou přinést značné finanční kompenzace.
Zpožděný let
I když si letečtí dopravci nemohou dovolit svévolné zaváhání, stane se. Někdy prostě i ten nejdokonalejší stroj vypadne z rytmu a způsobí trable. A to na obou stranách. Cestující jsou nervní, nedočkaví a mnohdy nemají příliš empatií pro takové nenadále situace. Pro dopravce je to čirá ztráta, protože i s malým výpadkem přichází o peníze v řádech deseti tisíců. To ale cestující nemusí zajímat. Aerolinka deklarovala harmonogram, který prostě nedodržela. A vy máte právo se vůči tomu ohradit.
Kdy a za jakých okolností jednat?
Zbytečnou hysterii a neadekvátní nároky legislativa nepodporuje. Proto je jasně dané, kdy má cestující nárok na kompenzaci, a kdy nikoliv. Při zpoždění či zrušení letu je tento nárok finančně vyjádřen v rozmezí od 250 – 600 EUR, v závislosti na délce letu:
- do 1500 km je to 250 EUR (6875 Kč),
- do 3500 km 400 EUR (11000 Kč),
- nad 3500 km 600 EUR (16500 Kč).
V případě, že vám není umožněno ani nastoupit na palubu, máte právo na vrácení letenky a zajištění palubní vstupenky na nejbližší let a také na ubytování nevyhnutné pro váš vynucený pobyt v destinaci a věci s tím související.
Zrušení je jasné, o zpoždění se mlčí
Zatímco práva cestujících v případě zrušení letu jsou poměrně jasná, ohledně zpoždění se dlouho držela hustá mlha. Rozptýlil ji až Soudní dvůr, který řekl, že i za opožděný let za konkrétních podmínek přísluší poškozeným náležitá finanční náhrada.
Vše upravuje článek 6 nařízení Evropského parlamentu a Rady, jenž pojednává o tom, že cestujícím, jejichž let byl opožděn náleží nárok na občerstvení a stravu v rozsahu odpovídajícímu čekací době. Pokud má let zpoždění alespoň 5 hodin, máte nárok se rozhodnout, zda přijmete finanční kompenzaci pořizovací ceny letenky nebo zpáteční let do destinace odletu.
Nenechte se zviklat dopravcem
Oblíbeným zaklínadlem dopravců, u kterých si nespokojení pasažéři uplatňují své nároky, je, že danou situaci způsobily „mimořádné okolnosti“. Do těch ovšem rádi vsouvají i věci, jež se za ně nepovažují a definoval je také Soudní dvůr. Za mimořádné okolnosti lze považovat jen takové okolnosti, jež nelze ze strany žádné zúčastněné strany ovlivnit, i kdyby všichni vyvinuli maximální úsilí.
To znamená, že zpoždění způsobí třeba bouře, stávka, zemětřesení nebo záplava apod. Rozhodně ne technická závada na letadle, pomalé tankování nebo střídání posádky.
Kam se obrátit a jak postupovat
Pokud byste se někdy ocitli v této nepříjemné situaci, ihned začněte jednat. Musíte si ovšem uvědomit, že na kompenzaci máte nárok jen v případě, že let začíná a končí v členských krajinách EU. Let musí být zpožděn minimálně o tři hodiny a musí ho zprostředkovávat evropská aerolinka. Ponechte si veškeré důkazy, co prokážou meškání či zrušení letu, a uplatněte svůj nárok prostřednictvím standardizovaného formuláře u svého dopravce. Pokud by vás vyřízení vaší stížnosti neuspokojilo, obraťte se na dozorový orgán.
Snadnější cestou je využít služeb agentur, co se vymáháním pohledávek vůči leteckým společnostem zabývají. Sice se v případě úspěchu budete muset podělit zhruba o čtvrtinu výdělku, ale budete to mít bez práce.